Vi behandlar dina personuppgifter med respekt. De tillhör dig och vi har bara fått låna dem av dig under en begränsad tid. Därför kommer vi alltid att vara öppna med vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte vi samlar in dem och hur länge vi behåller dem. Det är egentligen allt du behöver veta, men om du vill gräva ner dig i detaljerna så förklarar vi mer nedan.
All information som kan kopplas till en levande individ är en personuppgift. Två uppenbara exempel är namn och e-postadress, men även IP-nummer och fotografier kan höra hit.
Några exempel på personuppgifter:
Uppgifter om någons hälsotillstånd är en personuppgift som betraktas som extra känslig. Dessa kräver en högre grad av skydd. Sådana uppgifter hanteras enbart efter de överenskommelser vi har med kund och anställd enligt avtal och föreskriven lagstiftning.
Du kan höra av dig till oss och begära ut, korrigera eller radera dina personuppgifter. Om du byter leverantörer har du även rätt att exportera din data till någon av våra konkurrenter. När det gäller marknadsföring och profilering från vår sida så måste du samtycka till det – och kan när som helst återkalla ditt samtycke.
Du har alltså rätt att…
I vissa fall måste vi spara uppgifter, exempelvis på grund av bokföringslagen.
När vi första gången tar kontakt med varandra så kan vi komma att registrera ditt namn, telefonnummer och e-postadress. När du ringer till oss sparas ditt telefonnummer automatiskt i den telefon du ringer till, när du skriver till oss sparas det i vårt e-postsystem och när du lämnar uppgifter i vårt kontaktformulär på webbplatsen kommer dessa att sparas.
Om det inte redan har framgått av första kontakten kommer vi att fråga vad du heter, så att vi vet vem det är som kommunicerar med oss. I de fall vi träffas fysiskt kommer vi att spara de uppgifter du ger oss samtycke till att spara, exempelvis genom att du ger oss ditt visitkort eller skriver ner dina uppgifter. Samma sak om du skickar fysisk post till oss.
Om du besöker vår webbplats så kommer vi att spara anonymiserade uppgifter om ditt IP-nummer, platsdata, vilken enhet och webbläsare du använder, när besöket skedde och vilka sidor du besökte.
Dessa uppgifter kan även komma att sparas i vårt affärsstödssystem, tillsammans med information om ärendet i fråga. Om vi inte fortsätter att ha kontakt med varandra och inte gör några affärer kommer vi att gallra bort dessa uppgifter.
Om vi inleder en affärsmässig relation av något slag, oavsett det är en relation som kund-leverantör eller ett ömsesidigt samarbete av något slag, kommer vi att behöva spara lite mer uppgifter om dig.
Det vi kan komma att spara är…
Om det är relevant för vårt samarbete kommer vi även att spara bilder, filmer och ljudinspelningar.
Hälsotillstånd sparar vi bara vid laga krav, exempelvis när någon i vår personal är sjukskriven, eller när det är nödvändigt för att vi ska kunna hantera våra åtaganden mot dig som kund.
Vi samlar in dessa uppgifter för att använda dem för att exempelvis kunna kommunicera med dig (kontaktuppgifter), för att skicka dig relevant information (nyhetsbrev), hantera uppdrag enligt avtal eller för att uppfylla laga krav i de fall vi gör affärer med varandra (bokföring).
Vi samlar in uppgifterna för att…
Men också för att…
Först och främst inhämtar vi personuppgifter direkt från dig. Om vi behöver mer uppgifter kan vi komma att komplettera vårt register med information från externa källor, exempelvis Bolagsverket om vi har en affärsmässig relation. Dessutom samlar vi in personuppgifter om du använder kontaktformulär på vår webbplats eller när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev.
Vi samlar in personuppgifter från…
Om du inte vill att din dator ska ta emot och lagra kakor (cookies) kan du justera säkerhetsinställningarna i din webbläsare. Du hittar information om hur du stänger av kakor på minacookies.se »
Vi begränsar antalet platser där vi sparar personuppgifter så mycket som möjligt. Vissa uppgifter måste vi spara, exempelvis på grund av bokföringslagen, och andra uppgifter behöver vi för att uppfylla avtal. De flesta personuppgifter använder vi för att hålla kontakten med våra kunder, leverantörer och samarbetspartners.
Vi sparar personuppgifter i…
Så länge det är relevant för vår kontakt (intresseavvägning), vi har avtalat med varandra (avtal eller samtycke) eller som vi måste på grund av myndighetsutövning (laga krav) kommer vi att spara dina personuppgifter. Om du ringer, skickar post eller besöker vår webbplats kommer vi gallra bort alla personuppgifter när det gått ett år sedan vi senast hade någon kontakt med varandra. Avtal kommer vi att gallra bort fem år efter uppdragets slutförande.
Ibland kan denna gallring ske genom anonymisering.
Om du avanmäler dig från exempelvis vårt nyhetsbrev kommer dina personuppgifter att raderas momentant.
Alla våra register skyddas, med exempelvis lås eller lösenord. Det gäller våra IT-system, vår webbleverantör och molnlösningar för exempelvis backup. Vi har rutiner för att gallra bort personuppgifter ur våra system, vilket sker med olika intervall beroende på vad det är för uppgifter. Vissa personuppgifter är vi skyldiga att spara i upp till tio år.
I vissa fall sker gallringen genom att vi anonymiserar personuppgifterna.
Dina personuppgifter kommer aldrig att ”återanvändas” i ett syfte som du inte godkänt på förhand. Vi kommer inte heller att dela personuppgifter med tredje part utan samtycke. Om vi överför data till länder utanför EU så skyddar vi alltid dessa med bindande avtal.
Om det mot förmodan skulle ske ett dataintrång så är vi skyldiga att informera Datainspektionen om det inom 72 timmar. Om intrånget drabbar någon som finns med i registret är vi skyldiga att informera personen om det.
Hos oss är det Joakim Malm som är personuppgiftsansvarig. Vänd dig till honom om du har frågor kring dina personuppgifter och våra dataregister. Joakim kan också berätta vilka andra i vårt företag som har tillgång till dina personuppgifter. Telefon: 0771-66 88 00, E-post: joakim.malm@livsam.se.
Copyright 2024 © Livsam Personlig Assistans